Czym jest Ryzyko?
Brak w RODO definicji ryzyka, wskazuje jedynie jak rozumieć ryzyko w kontekście praw i wolności osób. W gruncie rzeczy chodzi o skutki naruszenia ich praw i wolności oraz następstwa naruszeń w zakresie ich dóbr osobistych i majątkowych. W RODO znajdziemy przykłady ryzyka takiego jak: dyskryminacja, kradzież tożsamości, strata finansowa, naruszenie dobrego imienia.
Czym jest ocena ryzyka?
Dzięki przeprowadzeniu oceny ryzyka jesteśmy w stanie stwierdzić czy mamy do czynienia z wysokim ryzykiem, które zdefiniowane jest art. 32 ust.1 RODO oraz czy konieczne jest przeprowadzenie DPIA (kwalifikowanego procesu, koniecznego do wykonania w sprecyzowanych sytuacjach, opisany bezpośrednio w RODO).
Jak wykonać analizę ryzyka?
Wykonanie analizy ryzyka pozwoli określić potencjalne zagrożenia związane z ochroną danych osobowych oraz w kolejnym kroku, wybór optymalnych zabezpieczeń, których wprowadzenie pomoże je zneutralizować. Rozporządzenie o Ochronie danych osobowych nie wskazuje sprecyzowanego modelu zarządzania ryzykiem. Pomocne w tym mogą być różne metody analizy ryzyka które pomagają w wypracowaniu optymalnego modelu.
Pierwszą czynnością w toku analizy ryzyka powinno być ustalenie jakie aktywa uczestniczą w przetwarzaniu w konkretnym procesie Aktywa stanowią każdy element organizacji, którą ma jakąś wartość.
W następnej kolejności powinniśmy sprecyzować charakter przetwarzania danych osobowych, tzn. jakie operacje przetwarzania danych wykonywane są w naszej firmie i jakich kategorii danych dotyczą poszczególne operacje na danych.
Jakie są podstawy cyberbezpieczeństwa w organizacji?
Z uwagi na coraz większą skalę obrotu handlowego w sieci jednym z podstawowych wyzwań dla podmiotów MSP jest zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa. Niemal każdy przedsiębiorca może być narażony na cyberataki, próby włamania do systemu informatycznego czy wyłudzenia danych osobowych. Zgodnie z zaleceniami Unijnej agencji ds. cyberbezpieczeństwa (ENISA) w budowaniu skutecznej ochrony w walce z cyberprzestępcami należy kierować się kilkoma ważnymi wskazówkami, są to:
- Budowanie kultury cyberbezpieczeństwa;
- Zapewnienie odpowiednich szkoleń;
- Opieka nad bezpieczeństwem podmiotów zewnętrznych;
- Opracowanie planu reagowania na incydenty;
- Zabezpieczenie dostępu do systemów;
- Zabezpieczenie urządzeń;
- Zabezpieczenie sieci;
- Zwiększenie bezpieczeństwa fizycznego;
- Zapewnienie kopii zapasowych;
- Korzystanie z chmury;
- Zabezpieczenie stron internetowych;
- Śledzenie informacji i rozpowszechnianie wiedzy.
Do największych wyzwań jakie stoją przed sektorem małych i średnich firm są m.in. niski poziom świadomości o zagrożeniach w sieci, niezadowalający stopień ochrony danych wrażliwych lub kluczowych, brak wiedzy z zakresu bezpieczeństwa danych i wyszkolonego personelu czy zmiana trybu na pracę zdalną.